miljö 2030

Järnvägen har återkommit som transport på längre sträckor. Stora satsningar har gjorts för att påbörja utbyggnad av en ny stambana för snabbtåg mellan landets olika delar, både för gods- och persontransporter. På sikt kommer de mindre sträckorna bytas ut mot snabbare tåg som även kan stanna vid fler orter. Hela Sverige måste ha möjlighet att leva.

Bil- och annan vägtransport är redan till 90 % fossil-fritt. I Storstäderna är fossila transporter redan avvecklade. Kollektivtrafiken har fått förstärkning av alltfler bilfria cykelvägar i de stora städernas stadskärnor som inte krockar med gångtrafikanter med säker cykelparkering, som bilgaragen redan har idag. Dagens el-drivna sparkcyklar har ersatts av säkrare långsammare med konsumentansvar för felparkering.

Alltfler arbeten sker närmare bostaden genom utvecklade kontorshotell anpassade för de olika större företagens behov. Kollektivtrafiken på morgon och kväll har radikalt minskat varför tåg och bussar har kunnat anpassats mer efter enskilda behov, som idag Wii-fi och USB-uttag.

Socialliberala krav
  • stambana för snabbtåg Stockholm-Göteborg-Malmö-Luleå
  • fossil-fritt till 90 %
  • statligt/lokalt stöd för fler bilfria cykelvägar i de större städerna
  • statligt/lokalt stöd för fler kontorshotell, så färre reser långt till jobbet

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför har vi skapat de utsatta områdena?

Förorten är ett vackert namn eller... utanförskap

Varför väntar vi på radikal miljöpolitik