integration 2030

Integrationens nyckelspelare är den nyanlände, den infödde och integrerade med bakgrund i annan kultur, den infödde svensken, socialtjänsten, arbetsförmedlingen, sfi (svenska för invandrare), polisen, övriga rättsväsendet, skolan, fritidsförvaltningen, föreningslivet, kyrkan, lokalpolitikerna, sjukvården, näringslivet, affärslivet i centrum, banken, migrationsverket, grannarna, lokaltrafiken...osv

Det svenska samhället vilar på dess värderingar, förhållningssätt och lagar. Minsta friktion stör ordningen. Inget är givet i historien. De som bäst kan anpassa sig, ta för sig och skapa förändring både för samhället och för sig själv klarar sig bäst. Den starke är egentligen den som bäst kan se till sitt eget som gruppens välbefinnande och utveckling.
     Idag är samhället öppnare än någonsin. Influenser strömmar in från utlandet och våra egna nya tankar formar människor som medborgare med båda frihet och ansvar. En person som väljer att komma hit förväntas respektera och ta till sig våra värderingar och förhållningssätt. Däri ligger integrationen. Hederskultur passar inte i det svenska samhället.

Människan har rätt till sitt eget liv och sina egna drömmar. Som utbildningen i Sverige hela tiden ger oss nya chanser att förverkliga oss själva. Barn är också ett liv med samma möjligheter och rättigheter. Som nyanländ behöver man få känna sig välkommen. Samtidigt ska denne förstå och ta till sig de rimliga krav som samhället ställer för att få stanna.

Socialtjänsten och föräldraskap är ett ansvar att vägleda till goda medborgare oavsett bakgrund. Samhället vilar på lagbunden kristen humanistisk grund med stöd i FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna. 
     Livet börjar med familjen. Det är där vi växer upp tillsammans. Det är där vi får de grundläggande värderingar som formar vårt liv. Fungerar inte familjen tappar vi kompasset och känner oss vilsna. Det finns alltid någon som är villig att ta över ansvaret, en person som inte alltid mår så bra själv. 

Socialliberala krav
  • obligatorisk föräldrautbildning från första dagen, både med obligatoriska och frivilliga inslag utifrån önskemål och behov
  • obligatorisk svensk förskola där även integrerade invandrare arbetar, viktigt att barnen kan trivas, känna samhörighet både med alla barn och med all personal
  • vid försörjningsstöd ska båda föräldrar som inte arbetar delta på olika sätt i det lokala samhället  med andra redan integrerade; det kan vara genom föräldravandring, på fritidsgård, som skolvärd, med grannsamverkan eller rent ut av även hushållsnära tjänster
  • har så inte skett tidigare genom samhällets försumlighet måste föräldrautbildning inledas omgående som villkor för ekonomiskt stöd från samhället, kommer barn snett av föräldrars försumlighet ska de omhändertas i första hand inom släkten
  • socialtjänsten ska ha obligatorisk tillsyn varje månad samt vi tillfälle när samhällets tjänstemän påtalar oro
  • alla nyanlända eller inte integrerade föräldrar ska erbjudas medverkan i föräldraförening med integrerade landsmän och svenskar i närområdet
Skolan och familjen är grunden för vår kunskap om samhället. Samhället har format dagens utbildning att lära oss kritiskt tänkande, att forma vår egen kunskap utifrån vad skolan presenterar. Där finns andra vuxna som har till uppgift att både guida oss och stötta våra föräldrar i en uppfostran till goda medborgare. Fungerar inte skolan lämnar vi den för den därute som redan tagit över ”föräldraskapet”.
Socialliberala krav
  • Återupprätta lärarens auktoritet med tydligare roll; ansvar för undervisning och rejält högre lön
Integration genom språket. efter permanent uppehållstillstånd och personnummer slussas personen genom SFI/SVA (svenska som andraspråk) kopplat till praktik utifrån utbildning/arbete i hemlandet. Alla betyg ska valideras så hela skolgången blir relevant för introduktionen i samhället. Landsmän kan vara faddrar som för dem blir meriterande när de söker nytt jobb eller i sitt nuvarande. 

Personen ska erbjudas att knytas till förening utifrån intresse (ej hemlandsförening), även för barnen. särskilt föreningsstöd ska utgå som uppmuntran till föreningarna. Ungdomsgård för ungdomar och unga vuxna som är öppet även tidiga kvällar och alla helger. ett bra fostringsstöd i utslussning till föreningslivet.

Arbetsintroduktion med hjälp från arbetsförmedlingen under senare del av SFI med goda svenskkunskaper att tolk eller modersmålsföretag inte är aktuellt förrän senare under SVA (efter SVA grund). Språkintroduktionen är ett absolut krav i integrationen.

Starkare styrning mot kvalité inom SFI (svenska för invandrare). Kurstiden ska kunna kortas ner. avbrott när språkprogressionen stannat av (alltså inte vänta ut hela kurstiden) är viktigt. det ska istället ersättas av meningsfull praktik, föreningsvärd, skolvärd eller Internetutbildning. Efter ett år ska personen åter kunna slussas in i SFI-systemet utan att ha förlorad språket.

Socialliberala krav
  • kommunen blir ansvarig för integrationen, inte arbetsförmedlingen
  • landsmän som faddrar blir meriterande för dem
  • nyanlända knyts till föreningslivet som får särskilt föreningsstöd som uppmuntran
  • starkare styrning mot språkkrav inom SFI

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför har vi skapat de utsatta områdena?

Varför väntar vi på radikal miljöpolitik

Har vi ett liv idag?