Liberalerna, en stabil socialliberal kraft

Liberalerna, en liten marginaliserad grupp i riksdagen. Inget mer!? Själv stod jag på torget i Köping när den varma vinden drev upp stödet i valrörelsen 1985. Forntiden? Nej men alltför länge sedan att dagens liberaler har ett eget minne av detta.

Återkommer... också på sociala medier. Jag har alltid, sedan jag första gången fick rösta 1982, trott på ett socialliberalt parti, Folkpartiet:)

Vad gjorde inte Liberalerna i EU-valet? Lugnade ner sig med fokus på den sociala skyddsnätet för alla européer. En EU-arme blev nog för magstarkt för svenskarna. Kunde ha låtit det vara en vision i ett idéprogram. Sverige har redan ett utökat samarbete med Finland, bra! 

Såg Erik Ullenhags framträdande i Agenda 6 juni. Så ska partiet agera framöver, eftertänksamt och långsiktigt fram till riksdagsvalet om tre år. Håller mycket med honom om vilka frågor som bör ligga närmast. Här är min agenda, jämför gärna hans:
  • Integrationen måste fungera, där krävs det snabbt konkreta genomtänkta förslag förankrade både i partiet och hos medborgaren på gatan.
  • Skolan är viktig även för det svenska samhällets framtid, inte bara för partiet. Behåll de liberala reformer som verkligen gjort en positiv skillnad, som legitimationen, det tydligare betygssystemet och vad som komma skall, lärarassistenterna. Ser vi inte snabbare förbättringar av skolan så räcker det inte. Vi måste vilja mer.
  • Jämställdheten står och stampar när det hedersrelaterade våldet fortsätter stoppa alla kvinnors jämställdhet. Sluta prata om lika lön för lika arbete, gör något åt detta! Förstår att det verkar vara något mycket djupt rotat. Men gräv djupare. Alla måste vara med på tåget om det ska hända något. Sök lösningar över partigränserna.
  • Miljön säger alla är en ödesfråga. Vem som säger sig vara seriös kan bortse från den. De största bovarna måste lagföras. Jag vill se konkreta förslag utan skygglappar.
Lycka till Liberalerna 😃 Jag kanske kommer tillbaka som medlem
och är gärna redan här med på att forma ett idéprogram med konkreta förslag
- kan även tänka mig stå på barrikaderna, likt tiden innan valrörelsen 1985

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför har vi skapat de utsatta områdena?

Varför väntar vi på radikal miljöpolitik

Har vi ett liv idag?