Varför har vi skapat de utsatta områdena?

Har någon en genomtänkt förståelse för grogrunden till dagens otrygghet hos de som bor i Sveriges mest utsatta områden? Har någon frågat de som forskar kring hur samhällen skapats i historien?

FAMILJEN...är grunden för ett samhälle, eller vad som i alla kulturer funnits iställlet. Klarar vi inte att återskapa tryggheten, gemenskapen och tillhörigheten då är slaget redan förlorat.

Jag har bott tre år i Rinkeby under början av 1990-talet. Jag har bott i Hjulsta ett par år under början av 2000-talet. Jag har arbetat på en förskola i Tensta under samma tid. Jag har mött personer från olika bakgrunder och även haft ett par av dem som mina bästa vänner. Jag har även vuxit upp på Nibblesbacke i Köping, ett liknande område som de jag här redan har nämnt.

Ska jag känna tillit till samhälle jag bor i behöver det i gengäld ge mig möjlighet till bra utbildning och bra arbete som ger mig både god inkomst och tydlig status inför de som finns i min närhet. 

Varför ger vi inte de som exempelvis bor i Järvaområdet detta?

Min pappa hade ett bra arbete som han trivdes med. Det gav oss i familjen en ekonomisk trygghet och min pappa en tilltro på sig själv. Han blev en förebild för mig. Idag är jag akademiskt utbildad och har ett mycket bra arbete som behörig SFI-lärare. 

Hur ser situationen ut för föräldrarna till de som idag växer upp på Järvafältet?

Jag är född och uppväxt i den lilla samhället Köping, nära Västerås, som ligger i Västmanland. Det hörs att jag kommer därifrån. Än mer hörs det ifall jag skulle vara från Skåne, Göteborg, Gotland eller Norrland. Min dialekt skapar nyfikenhet. Jag upplevs komma från en naturlig del av Sverige.

Hur ser det ut för de som idag växer upp på Järvafältet?

Har någon verkligen läst Fogelströms "Mina drömmars stad". Där och då fanns samma utanförskap bland de nyinflyttade som bara sökte ett arbete. De hade inte samma möjighet som de välbeställda till god utbildning, ett tryggt välbetalt arbete och saknade även de en trygg familj att luta sig mot. De kom ensamma till stadens portar ...

När nya områden byggs i dagens Stockholm är det bara för de rika. Hyrorna är för höga. Hyresvärdarna vill bara ha de skötsamma. Har jag en "annorlunda" hudfärg, klädd i traditionella kläder med ursprung från annan kultur eller inte uppträder på samma sätt som den "svenska" normen är jag inte välkommen. JA, vi diskriminerar tydligt de som kommer till vårt land, om de inte är västeuropeer förstås. 

Någar tydligt konkreta beslut som kan fattas idag:

  1. I Järvaområdet ska bara de boende ha rätt till arbeten som snickare, rörmokare, trädgårdsmästare som behövs för att området ska skötas, ett krav från staden även för de man upplåter mark till för bostadsbyggande/förvaltande av dagens bostäder.
  2. De av samhällsservice som idag finns i Järvaområdet ska bara ha anställda som bor i området. Arbetslösheten ska pressas ner. Lokal sfi-utbildning med integrerad praktik ska finnas i samverkan med all företag som finns där.
  3. Alla som förvaltar bostäder i Järvaområdet ska vara skyldiga att samverka med de boende i husen så man tar eget ansvar för skötsel av dem med sänkt hyra.
Mer finns att göra. Mer finns att ändra på. Mer finns för att ge även dem trygghet, förebilder och framtidstro. Alternativet är bara fortsatt oro med narkotika, skjutningar och stenar mot statens representanter; polis, brandkår och ambulans!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Förorten är ett vackert namn eller... utanförskap

Varför väntar vi på radikal miljöpolitik