Var är debatten?

Tystnad. Några reaktioner på insändarsidorna. Ämnen tar upp och debatteras i nyhetsprogram som enskilda företeelser. Även större återkommande varningssignaler får fördjupande inslag i media men sedan är det tyst. Makthavare reagerar inte, förståeligt.

De är skyldiga till situationen och vill då inte lyfta på locket till den situation de själva varit med om att skapa. Visst, oppositionen säger sig vara indignerad och ställer ibland rätt högljudda krav. Sedan kommer man kanske till makten och det blir tyst.

Den offentliga sektorns tjänstemän yppar nästan aldrig något. De känner nog lojalitet till de som har satt dem på deras positioner. Arbetsförmedlingen. Sjukhusen (landstingen). Skolorna (kommunen). Fackföreningsrörelsen (socialdemokraterna). Stockholms lokaltrafik (landstinget). Polisen (staten). Listan kan göras lång... 

Hur kan jag som vanlig medborgare göra min röst hörd? Listan kan göras lång... Hur kan jag som vanlig medborgare och skattebetalare göra min röst hörd?

Tystnad. Debatten pågår säkert på Facebook, där hetsen och vad jag drack på morgonen slåss om utrymmet. Tidningarnas insändarsidor får allt mindre utrymme sedan ägarna valt att mer skapa sensationer och referera från olika underhållningsprogram på teve. På bussen och det övriga offentliga rummet tiger svensken som musen medan denne blänger i sina mobiler. Det finns ingen reell och öppen offentlig debatt, förutom mellan makthavare, proffstyckare och mediefolk.

Min blogg handlar mycket om sådant som även jag. liksom vanliga människor som syns, reagerar på. Jag efterfrågar reaktioner på det jag skriver om och ett forum där så många som möjligt kan skapa allianser för olika uppfattningar som får sådan spridning att makthavare blir rädda. Inga syns på gatorna förutom nu senast det lilla uppropet för bättre förlossningsvård. Nästan bara tystnad...
  • liberalerna ska stärka självkänslan hos sina medlemmar att våga möta medborgarna ute i samhället, ansikte mot ansikte, vilket kräver slut på alla massmediala utspel

Publicerad här 23 augusti 2017

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför har vi skapat de utsatta områdena?

Varför väntar vi på radikal miljöpolitik

Har vi ett liv idag?