Släpp hjärnan fri

Det mänskliga förnuftet och skärpan behöver hela tiden träning. Genom stimulans av ett djupare tänkande utvecklar och förfinar vi vår hjärnas potential. 

Idag tänker vi inte. Istället knappar vi på datorn för att hitta svaret, även om det är ett elementärt problem. Varför fortsätter det svenska skolresultatet sjunka jämfört med andra europeiska länder? Våra barn trycker på tangenter och stirrar på en skärm under lektionerna, på rasterna, i umgänge med kompisar hos någon, hemma i sin ensamhet och även när de borde sova i god tid före nästa gryning.

Jag har bytt ut min smartphone mot en knappmobil, läser mer böcker och surfar bara om det är nödvändigt, springer 10 km var tredje dag istället för att titta på en skärm och har på allvar fortsatt med mitt novellskrivande. Känner mig starkare i både ben och hjärna. Nyfikenhet slukar böcker och hunger efter mer löpning drar ut mig i spåren.

Vad betyder ordet? Hur uppkom problemet? Behöver jag ett svar? Sokrates ställde bara frågor och blev därmed ett hot mot den rådande samhällsordningen av kontroll och makt. Släpp hjärnan fri på grönbete och du ska känna att du lever igen...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför har vi skapat de utsatta områdena?

Förorten är ett vackert namn eller... utanförskap

Varför väntar vi på radikal miljöpolitik